Γενικά

Κοροναϊός: Όταν η Κίνα φταρνίζεται, η ναυτιλία “ψήνεται” στον… πυρετό

Του Χάρη Φλουδόπουλου Κάθε εβδομάδα που θα συνεχίζεται το “shut down” της κινεζικής αγοράς εξαιτίας του κοροναϊού, η επίπτωση στην επιβράδυνση της οικονομικής ανάπτυξης θα μεγαλώνει, με το ναυτιλιακό εμπόριο να περιλαμβάνεται στους μεγάλους χαμένους, σε οικονομικούς όρους φυσικά, από το ξέσπασμα του νέου ιού. Με δεδομένο ότι το ξέσπασμα της επιδημίας συνέπεσε με την…


Του Χάρη Φλουδόπουλου

Κάθε εβδομάδα που θα συνεχίζεται το “shut down” της κινεζικής αγοράς εξαιτίας του κοροναϊού, η επίπτωση στην επιβράδυνση της οικονομικής ανάπτυξης θα μεγαλώνει, με το ναυτιλιακό εμπόριο να περιλαμβάνεται στους μεγάλους χαμένους, σε οικονομικούς όρους φυσικά, από το ξέσπασμα του νέου ιού. Με δεδομένο ότι το ξέσπασμα της επιδημίας συνέπεσε με την κινεζική πρωτοχρονιά, καθιστά επί του παρόντος δύσκολη την πλήρη αποτύπωση των συνεπειών της, ωστόσο είναι σαφές ότι η οικονομική διάσταση του κοροναϊού αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για το θαλάσσιο εμπόριο και τη ναυτιλία εν γένει.

Η γενικότερη εκτίμηση είναι ότι η υγειονομική κρίση θα επηρεάσει, τουλάχιστον για το πρώτο τρίμηνο του 2020, την πορεία της κινεζικής οικονομίας, εξέλιξη που αναμένεται να αποτυπωθεί και στον ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης για τη χρονιά που διανύουμε.

Η πρώτη άμεση επίπτωση, αφορούσε στη σημαντική μείωση των καταναλωτικών δαπανών που συνδέονται με την κινεζική πρωτοχρονιά ενώ την ίδια στιγμή επηρεάζεται αρνητικά και η κατανάλωση πετρελαίου, που συμπαρέσυρε προς τα κάτω τις διεθνείς τιμές του μαύρου χρυσού. Αλλά και το εμπόριο μεταποιημένων αγαθών δέχεται σημαντικό πλήγμα, αρκεί να σημειωθεί ότι τα 7 από τα 10 μεγαλύτερα λιμάνια διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων βρίσκονται στην Κίνα, ενώ η αγορά εμπορευματοκιβωτίων στην Ασιατική ήπειρο είναι η μεγαλύτερη στον κόσμο. Κάθε διατάραξη της αλυσίδας διακίνησης στην Ασία, μεταφράζεται σε σοβαρά προβλήματα για την αγορά και το εμπόριο ακόμη και προς την Β. Αμερική αλλά και την Ευρώπη.

Μάλιστα ήδη καταγράφεται μεγάλος αριθμός ακυρώσεων από τις εταιρείες τακτικών γραμμών (Liners) ως ένα πρώτο μέτρο άμβλυνσης των επιπτώσεων από τη χαμηλή ζήτησης.

Την ίδια στιγμή επιπτώσεις προκαλούνται και από τα μέτρα που έχουν λαμβάνουν εναντίον του ιού χώρες όπως η Αυστραλία. Σε ορισμένες περιπτώσεις τα μέτρα συνεπάγονται τη ντε φάκτο καραντίνα των ναυτικών που βρίσκονται σε πλοία που ξεκίνησαν από την Κίνα.

Ποια είναι όμως, σύμφωνα με ανάλυση της BIMCO η επίπτωση του κοροναϊού στους επιμέρους κλάδους της ναυτιλίας;

Ξηρό φορτίο

Παραδοσιακά οι αρχές του έτους είναι μια περίοδος χαμηλής ζήτησης για το ξηρό φορτίο και η αγορά αρχίζει να ανακάμπτει μετά την κινεζική πρωτοχρονιά. Φέτος η εποχικότητα της αγοράς επηρεάστηκε και από το νέο κανονισμό για τα καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο που αύξησε τα κόστη καυσίμων. Οι κινεζικές εισαγωγές εμπορευμάτων χύδην ξηρού φορτίου αποτελούν τον κινητήριο μοχλό για τον κλάδο και βραχυπρόθεσμα οι προοπτικές για το πρώτο τρίμηνο δεν εμφανίζονται ευνοϊκές. Τα ναύλα αναμένεται να παραμείνουν χαμηλά, τουλάχιστον μέχρις ότου επιστρέψει η κινεζική ζήτηση για εμπορεύματα όπως το σιτάρι, ο άνθρακας και το σιδηρομετάλλευμα. Οι δείκτες των ναύλων ήδη βρίσκονται σε χαμηλά επίπεδα και θα παραμείνουν όσο μεγάλα τμήματα της Κίνας παραμένουν σε καραντίνα.

Ναυπηγήσεις

Η Κίνα έχει μεγάλο μερίδιο αγοράς και στη ναυπηγική βιομηχανία, ωστόσο οι παραδόσεις νεότευκτων με βάση τα στοιχεία του Ιανουαρίου δεν φαίνεται να έχουν επηρεαστεί. Σύμφωνα με την εκτίμηση της BIMCO αυτό αναμένεται να συμβεί τους επόμενους μήνες. Το ίδιο ισχύει και για τις επισκευαστικές εργασίες, για τις τοποθετήσεις scrubbers ή την εγκατάσταση συστημάτων ballast water treatment.

Δεξαμενόπλοια

Σημαντική πίεση δέχθηκε και η αγορά των δεξαμενόπλοιων, εν μέρει εξαιτίας του κοροναϊού αλλά και εξαιτίας της άρσης των αμερικανικών κυρώσεων για σημαντικό αριθμό κινεζικών πετρελαιοφόρων. Η κίνα είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας αργού στον κόσμο έχοντας πέρυσι εισαγάγει 506 εκατ. τόνους. Τα προβλήματα στην Κίνα επηρεάζουν τόσο την τιμή του πετρελαίου όσο και τη λειτουργία των διυλιστηρίων. Η αγορά μέσα σε ένα μήνα είδε σημαντικές αλλαγές και τα ημερήσια έσοδα για τα υπερδεξαμενόπλοια VLCC έπεσα από τις 103 χιλιάδες δολάρια στις 3 Ιανουαρίου στις 18 χιλιάδες στις 3 Φεβρουαρίου. Σημαντική ήταν και η υποχώρηση των τιμών του πετρελαίου εν μέσω φημών ότι ο ΟΠΕΚ θα συγκαλέσει έκτακτη σύνοδο των μελών του εντός του μήνα για να συζητήσουν πιθανές περικοπές στην παραγωγή προκειμένου να μπει φραγμός στην πτώση.

Πάντως ενώ οι βραχυπρόθεσμες επιπτώσεις του κοροναϊού είναι εμφανείς, δε συμβαίνει το ίδιο και με τη μεσοπρόθεσμη τάση. Στο παρελθόν η ανάκαμψη μετά από επιδημίες υπήρξε απότομη επομένως το βασικό ερώτημα είναι για πόσο ακόμη η Κίνα θα βρίσκεται σε… καραντίνα.

Πηγή