Γενικά Ελλάδα

Γεράσιμος Σκλαβενίτης: Η ανελέητη κόντρα με Βασιλόπουλο και η συνεργασία με… Γαλαξία. Παρασκήνιο

Ελλάδα






Ποια η άγνωστη κόντρα Σκλαβενίτη-Βασιλόπουλου;

Σε μια σύσκεψη του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Σούπερ μάρκετ τη δεκαετία του 1990, τότε που έγιναν οι μεγαλύτερες ανακατατάξεις στο λιανεμπόριο τροφίμων, με την είσοδο πολυεθνικών κολοσσών στα μετοχικά κεφάλαια ελληνικών ομίλων, η οικογένεια Σκλαβενίτη απαντούσε για ακόμη μια φορά «όχι» σε πρόταση εξαγοράς της αλυσίδας της από την βρετανική Tesco, αλλά και τη γαλλική Carrefour, η οποία τελικά απέκτησε το 50% του Μαρινόπουλου.

Από τότε μέχρι σήμερα έχουν περάσει πολλά χρόνια και η τέταρτη γενιά που βρίσκεται στο τιμόνι της «Σκλαβενίτης», τα αδέλφια Γεράσιμος, Στέλιος, Μαρία και Βίκυ επιμένουν… ελληνικά. Δεν υποκύπτουν ούτε και σε αυτή την κρίσιμη οικονομική συγκυρία στις «σειρήνες των πολυεθνικών κολοσσών που κατά καιρούς «χτυπούν την πόρτα» τους, ακολουθώντας το δόγμα των ιδρυτών της επιχείρησης, Σπύρου και Γιάννη οι οποίοι δεν ενέδωσαν ούτε όταν οι ξένοι τους έδωσαν «λευκή επιταγή» για να συμπληρώσουν εκείνοι το ποσό για την πώληση των σούπερ μάρκετ τους. Και ας θεωρούσαν κάποιοι πως οι νεότεροι διάδοχοι θα ήταν πιο… επιρρεπείς στο να συνεργαστούν με «ξένες δυνάμεις» του λιανεμπορίου.

Αισθάνονται άραγε δικαιωμένοι από αυτή την επιλογή τους; Ή έχασαν μια «χρυσή» ευκαιρία, όπως υποστηρίζουν επιχειρηματικοί κύκλοι, να σταθούν ακόμη πιο δυναμικά απέναντι στον ανταγωνισμό και στην σημερινή κρίση, έχοντας εξασφαλίσει την στήριξη επιχειρήσεων με μεγάλη οικονομική ευρωστία, εισηγμένων στα διεθνή χρηματιστήρια, όπως συμβαίνει με αντιπάλους τους, την ΑΒ Βασιλόπουλο, την Carrefour κ.ά.;

Ο Γεράσιμος Σκλαβενίτης, ο οποίος διαθέτει και την υψηλή επιστασία του ομίλου, όταν ερωτάται σχετικά, απαντά πως «έχουμε εμπιστοσύνη στα προϊόντα μας και με «πυξίδα» το μότο «τόσο φθηνά όσο πουθενά», μπορούμε να παλεύουμε με τις δικές μας δυνάμεις».

Η αλήθεια είναι πως την τελευταία πενταετία ο όμιλος Σκλαβενίτη, ο οποίος ελέγχει ένα δίκτυο 74 καταστημάτων, κινείται κόντρα στην κρίση, σημειώνοντας αύξηση τζίρου από 960,7 εκατ. ευρώ το 2007 στα 1,19 δισ. ευρώ το 2010 και κέρδη από 14,05 εκατ. στα 30 εκατ. το ίδιο χρονικό διάστημα.

Όμως η τρέχουσα χρονιά αποτελεί ένα έτος- πρόκληση ακόμη και για τους αδελφούς Σκλαβενίτη. Η μείωση του όγκου των πωλήσεων κατά πέντε ποσοστιαίες μονάδες τους πρώτους μήνες του 2012 ως αποτέλεσμα της κάμψης της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών, ο «πόλεμος» τιμών στα ράφια των σούπερ μάρκετ και η «μάχη» των επενδύσεων μεταξύ των μεγάλων ομίλων με «λάφυρο» το μεγαλύτερο κομμάτι από μια «πίτα» 10 δισ. ευρώ αποτελούν το «σκηνικό» μέσα στο οποίο καλείται να ισορροπήσει και η οικογένεια Σκλαβενίτη.

Κύριο μέλημά της είναι να διατηρήσει ή και να αυξήσει το μερίδιο αγοράς πάνω από το 11% που διαθέτει σήμερα και την κατατάσσει στην τρίτη θέση του λιανεμπορίου τροφίμων, «κυνηγώντας» στην δεύτερη θέση την μεγάλη αντίπαλό της, την ΑΒ Βασιλόπουλο, που ελέγχει ο βελγικός όμιλος Delhaize και με μερίδιο 19,3%.

Το σχέδιο αντεπίθεσης

Ο Γεράσιμος Σκλαβενίτης και η υπόλοιπη διοίκηση έχουν υιοθετήσει ένα χαμηλών τόνων προφίλ. Δεν είναι τυχαίο πως τα σούπερ μάρκετ Σκλαβενίτης είναι τα μοναδικά που δε διαφημίζονται- δε διαθέτουν καν ιστοσελίδα για την ενημέρωση των καταναλωτών ως προς τις προσφορές που υπάρχουν σε μια σειρά προϊόντων τους- όμως, οι επικεφαλής τους διαθέτουν καλές δημόσιες σχέσεις και ισχυρές επαφές με υπουργούς και παράγοντες της αγοράς τροφίμων, γεγονός που… σώζει την παρτίδα.

Έχουν επιλέξει να κινούνται στις… παρυφές της αγοράς αποφεύγοντας τις κοσμικές εμφανίσεις ή τις χωρίς λόγο δημόσιες τοποθετήσεις, αλλά όπως ισχυρίζονται, όσοι τους γνωρίζουν καλά, δεν αφήνουν τίποτε στην τύχη. Αυτό το διάστημα ο Γεράσιμος και ο Στέλιος Σκλαβενίτης ετοιμάζουν σχέδιο αντεπίθεσης, προκειμένου να «κοντράρουν» τους ισχυρούς αντιπάλους τους και δη την ΑΒ Βασιλόπουλος.

Το «μειονέκτημά» τους είναι πως μέχρι σήμερα επέλεγαν να ανοίγουν νέα καταστήματα μόνο εντός των… τειχών της Αττικής, ενώ η ΑΒ Βασιλόπουλος όπως και η πλειοψηφία των σούπερ μάρκετ διαθέτουν ένα ευρύ δίκτυο σε όλη την Ελλάδα που συμβάλλει στο αυξημένο μερίδιό τους. Γι’ αυτόν τον λόγο στον όμιλο Σκλαβενίτη, πίσω από τις κλειστές πόρτες των γραφείων γίνεται λόγος για το ενδεχόμενο επέκτασης εκτός του λεκανοπεδίου. Ήδη οι δύο άντρες της οικογένειας έχουν ξεκινήσει διερευνητικές επαφές και εξετάζονται διάφορες περιοχές, προκειμένου η εταιρία να είναι έτοιμη να ανταποκριθεί στο άνοιγμα των δραστηριοτήτων της και σε άλλους νομούς της χώρας.

 

Πηγή:

fimes.gr