Γενικά Ελλάδα

ΣΑΛΟΣ! Μας οδηγούν σε ΝΕΟ και ΣΚΛΗΡΟΤΕΡΟ ΜΝΗΜΟΝΙΟ- ΔΕΙΤΕ το προσύμφωνο Κομισιόν- ΔΝΤ (ΦΩΤΟ)

Ελλάδα







tsipras (1)





Η ελληνική κυβέρνηση επιμένει μέχρι σήμερα ότι ευρωπαϊκοί θεσμοί και Διεθνές Νομισματικό Ταμείο διαφωνούν ως προς τη σκληρότητα των μέτρων που πρέπει να ληφθούν για το κλείσιμο της πρώτης αξιολόγησης του τρίτου ελληνικού προγράμματος στήριξης.

Ωστόσο από τις προτάσεις που έχουν κατατεθεί στην ελληνική πλευρά, τις οποίες εξασφάλισε και παρουσιάζει σήμερα η «ΜτΚ», αυτό που προκύπτει είναι ότι ευρωπαϊκοί θεσμοί και ΔΝΤ δεν διαφωνούν για το μίγμα το μέτρων, αλλά για το αν αυτά αρκούν ώστε να πιάσει η Ελλάδα τον στόχο του 3,5% πρωτογενούς πλεονάσματος το 2018. Διαφορετικές εκτιμήσεις έχουν επίσης τόσο για τις περσινές επιδόσεις της ελληνικής οικονομίας όσο και για τις μελλοντικές.
Μέσα από τα δύο κείμενα γίνεται εμφανές ότι το ΔΝΤ επιμένει σε μια σοβαρή απομείωση του ελληνικού χρέους από τους εταίρους-δανειστές, ενώ οι ευρωπαϊκοί θεσμοί δεν κάνουν καμία αναφορά στο χρέος και εκτιμούν ότι τα μέτρα των 5,4 δισ. ευρώ αρκούν ως το 2018, χωρίς απομείωση του χρέους. Σε κάθε περίπτωση, τα μέτρα που περιγράφονται στο κείμενο του ΔΝΤ σε 13 σελίδες και τα μέτρα που περιγράφονται από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς σε 37 σελίδες δεν διαφέρουν και είναι ιδιαίτερα σκληρά, ενώ πολλά από αυτά θα ξεσηκώσουν νέα θύελλα αντιδράσεων από παραγωγικούς φορείς και ζωτικούς κλάδους της οικονομίας.

Πρόκειται για μέτρα-φωτιά που αφορούν το πορτοφόλι όλων των Ελλήνων, αφού η συνταγή είναι «φόροι, φόροι, φόροι», έμμεσοι και άμεσοι, ενώ γίνεται εμφανές ότι οι «κόκκινες γραμμές» που έθεσε η κυβέρνηση σε πολλά ζητήματα έχουν ξεθωριάσει. Στο θέμα των κόκκινων δανείων το κουαρτέτο απαιτεί εδώ και τώρα να ξεκινήσει η πώλησή τους σε εταιρείες διαχείρισης δανείων, με εξαίρεση μόνο όσα στεγαστικά καλύπτονται από τον νόμο Κατσέλη, ενώ οι δανειστές ζητούν εκ νέου αυξήσεις στον ΦΠΑ των τιμολογίων των ΔΕΚΟ (ΔΕΗ, νερό, φυσικό αέριο) και αποδέχονται τις προτάσεις για αυξήσεις σε ειδικούς φόρους κατανάλωσης σε καύσιμα, καπνό, ποτά κλπ.

Ως προς το συνταξιοδοτικό επιμένουν στην εφαρμογή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος στις επικουρικές συντάξεις και απορρίπτουν την πρόταση της αύξησης των εισφορών, που προτείνει η ελληνική πλευρά. Επιμένουν ακόμη στην ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ και βάζουν συγκεκριμένους ποσοτικούς στόχους εσόδων ανά έτος για τις εκκρεμείς ιδιωτικοποιήσεις, ανάμεσα στις οποίες είναι ο ΟΛΠ, ο ΟΛΘ, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, το Ελληνικό, τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, ενώ αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο πώλησης μικρότερων λιμανιών στο μέλλον.

Πιο αναλυτικά το ΔΝΤ στο 13σέλιδο κείμενο προτάσεων αναφέρει πέντε φορές την ανάγκη ελάφρυνσης του χρέους ως «σημαντική προϋπόθεση για την επίτευξη της σταθεροποίησης και ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας». «Η δέσμευσή μας και πλήρης τήρηση των δημοσιονομικών μας στόχων, συνδυασμένη με μια ικανή ελάφρυνση του χρέους από τους ευρωπαίους εταίρους μας, θα είναι πολύ σημαντική ώστε να εξασφαλιστεί ότι το δημόσιο χρέος θα ακολουθήσει μια βιώσιμη και καθοδική πορεία» σημειώνεται σε άλλο σημείο και προστίθεται ότι «με αυτά τα δύο στοιχεία αναμένεται το ΑΕΠ να επανέλθει δυναμικά μεσοπρόθεσμα σε έναν μέσο όρο κοντά στο 3% την περίοδο 2017-2019. Προβλέπουμε μάλιστα να υπάρξει μακροπρόθεσμη ανάπτυξη, η οποία θα φτάσει το 1,25% και θα στηριχτεί στην εφαρμογή των διαρθρωτικών μέτρων». Το Ταμείο ξεκαθαρίζει για μία ακόμη φορά ότι η συμφωνία για χρηματοδότηση του τρίτου προγράμματος από το ΔΝΤ θα γίνει μετά τη συμφωνία για την ελάφρυνση του χρέους, ενώ στο κείμενο ενθαρρύνονται «οι ευρωπαίοι εταίροι μας να δράσουν αποφασιστικά και να παρέχουν μεγαλύτερη ελάφρυνση χρέους». «Η ελάφρυνση του χρέους θα βασιστεί σε ένα βιώσιμο πρωτογενές οικονομικό ισοζύγιο της τάξης 1,5% του ΑΕΠ (να συμπληρωθεί). Αναμένουμε οι ευρωπαίοι εταίροι να αποφασίσουν μια ικανοποιητική/ικανή ελάφρυνση χρέους, όπως σημειώθηκε παραπάνω».

Διαφορά στους στόχους πλεονάσματος

Τα δύο κείμενα διαφέρουν ως προς τους δημοσιονομικούς στόχους. Στις προτάσεις του ΔΝΤ αναφέρεται: «Δεσμευόμαστε να επιτύχουμε ένα μεσοπρόθεσμο πρωτογενές πλεόνασμα της τάξης του 1,5% του ΑΕΠ μέχρι το 2018. Αυτό είναι σημαντικά χαμηλότερο από το 4,5% του ΑΕΠ, που είχε τεθεί στο προηγούμενο πρόγραμμα προσαρμογής. Για να ελαφρύνουμε το βάρος αυτής της προσαρμογής, την ώρα που η οικονομία ανακάμπτει, οι δημοσιονομικοί στόχοι θα χωριστούν σε φάσεις, με πρωτογενές έλλειμμα 0,5% του ΑΕΠ το 2016 και πλεόνασμα της τάξης του 0,25% και του 1,5% για το 2017 και το 2018 αντίστοιχα». Αντίθετα οι θεσμοί προτείνουν την επίτευξη πλεονάσματος της τάξης του 3,5% του ΑΕΠ για το 2018, ενώ αναφέρονται κι αυτοί στη σταδιακή επίτευξη αυτού του στόχου, αναμένοντας όμως πλεόνασμα 0,5% το 2016 και 1,75% το 2017, όπως είναι η συμφωνία του Αυγούστου του 2015.

«Άμεση προτεραιότητα» η αλλαγή του ασφαλιστικού

Αναφορικά με τις συντάξεις, το ΔΝΤ και οι ευρωπαϊκοί θεσμοί χαρακτηρίζουν «άμεση προτεραιότητα» τη σχετική μεταρρύθμιση. Συμφωνούν στην κατάργηση του ΕΚΑΣ μέχρι το τέλος του 2019 και στην επιβολή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος για όλα τα επικουρικά ταμεία, αλλά ζητούν και ανάλογη προσαρμογή στα μερισματικά ταμεία, όταν είναι ελλειμματικά σε ετήσια βάση. Συμφωνούν με την ελληνική πλευρά για την απόδοση προκαθορισμένης εθνικής σύνταξης χωρίς οικονομικά κριτήρια. Αυτή ορίζεται στα 345 ευρώ για 15 χρόνια εργασίας και στα 384 ευρώ για 20 χρόνια, ενώ για τα ενδιάμεσα προβλέπεται αύξηση της τάξης του 2%. Τα μέτρα για τις συντάξεις θα εφαρμοστούν για όλους τους νέους συνταξιούχους, ενώ μέχρι τον Δεκέμβριο του 2017 θα επαναϋπολογιστούν και οι συντάξεις και των ήδη συνταξιούχων. Ωστόσο σε κανένα από τα δύο κείμενα δεν προβλέπεται περικοπή στις κύριες συντάξεις, κι αυτό θα γίνει κατά τον τρόπο που ήδη γνωρίζουμε, δηλαδή με την εφαρμογή της «προσωπικής διαφοράς», προκειμένου το ύψος των παλιών συντάξεων να παραμείνει παγωμένο μέχρι να εξισωθούν με τις νέες συντάξεις, οι οποίες βάσει πρόχειρων υπολογισμών θα είναι μειωμένες έως και 20% σε σχέση με τις σημερινές.
Στο θέμα της αναπλήρωσης οι θεσμοί συμφωνούν ότι ο χαμηλός συντελεστής θα είναι στο 0,77% και ο υψηλός στο 2%, ενώ προτείνουν τις εξής ενδιάμεσες κλίμακες:

 

Εργασιακά
Αν και η κυβέρνηση επιμένει ότι τα εργασιακά δεν βρίσκονται στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, στα δύο κείμενα οι θεσμοί ζητούν μέχρι το τέλος του 2016 να γίνουν μεταρρυθμίσεις στα εργασιακά και συγκεκριμένα σε ό,τι αφορά τις μαζικές απολύσεις και τη συνδικαλιστική δράση, οι οποίες θα ευθυγραμμίσουν αυτά τα ζητήματα με τις βέλτιστες πρακτικές της ΕΕ. Ζητούν επίσης να μην αλλάξουν τα σημερινά ισχύοντα για τις συλλογικές συμβάσεις και για τον κατώτατο μισθό μέχρι να συμφωνηθεί κάποιο νέο πλαίσιο. Τέλος, οι θεσμοί ζητούν να εφαρμοστούν όλες οι μεταρρυθμίσεις της εργαλειοθήκης του ΟΟΣΑ που αφορούν την απελευθέρωση επαγγελμάτων, την αγορά των μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων, να συνεχιστεί ο κανόνας για μία πρόσληψη στο δημόσιο ανά πέντε αποχωρήσεις, να ληφθούν μέτρα για την απολιτικοποίηση της δημόσιας διοίκησης και άλλα. Τέλος, αναφορικά με το λεγόμενο υπερταμείο για την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας, στα δύο κείμενα απλώς περιγράφεται η διαδικασία που θα ακολουθηθεί για τη δημιουργία και στελέχωσή του.

Προτεινόμενοι συντελεστές αναπλήρωσης

Χρόνια ασφάλισης     Ποσοστά αναπλήρωσης
15    0,77%
18    0,82%
21    0,87%
24    0,92%
27    1,00%
30    1,18%
33    1,35%
36    1,50%
39    1,75%
42    2,00%

Ποια εισοδήματα θα επιβαρυνθούν με πρόσθετους φόρους

Ως προς το φορολογικό, ΔΝΤ και ευρωπαϊκοί θεσμοί ζητούν να μειωθεί το αφορολόγητο στα 8.182 ευρώ, προκειμένου να διευρυνθεί η φορολογική βάση, πιάνοντας και τα χαμηλότερα εισοδήματα. Παράλληλα, η έκπτωση φόρου από τα 2.100 ευρώ προτείνεται να πέσει στα 1.800. Σε ό,τι αφορά τις φορολογικές κλίμακες, οι ευρωπαϊκοί θεσμοί προτείνουν να είναι επτά, ωστόσο σε σχέση με τον φόρο εισοδήματος προτείνεται να τροποποιηθούν (όπως παρουσιάζονται στο σχετικό πίνακα)

Οι εκπρόσωποι των θεσμών στο σύνολό τους συμφωνούν στην προσαρμογή και ενοποίηση των ποσοστών φορολόγησης για εισοδήματα από μισθούς, επιχειρηματικές και αγροτικές δραστηριότητες. Αξίζει ωστόσο να σημειωθεί ότι για τη φορολόγηση των αγροτών πιέζουν ώστε και οι κοινοτικές επιδοτήσεις να συμπεριλαμβάνονται στη φορολογητέα ύλη τους. Για τα ενοίκια από ακίνητα προτείνεται η ξεχωριστή φορολόγησή τους με δύο κλίμακες, και συγκεκριμένα με 15% για ετήσια εισοδήματα έως 12.000 ευρώ και με 33% για τα μεγαλύτερα.

Νέοι έμμεσοι φόροι
Τα δύο κείμενα δεν διαφέρουν ούτε στην απαίτηση για αύξηση των τιμολογίων των ΔΕΚΟ. Οι δανειστές ζητούν να εισαχθεί ο ΦΠΑ 23% για κοινωφελή αγαθά, όπως ηλεκτρικό ρεύμα, φυσικό αέριο και νερό, ταχυδρομεία, ενώ ζητούν να ανεβούν από τον χαμηλό ΦΠΑ του 6% στο 13% οι υπηρεσίες ψυχαγωγίας, τα βιβλία και ο Τύπος.

Συμφωνούν να αυξηθεί κατά 25% το ειδικό τέλος στην κινητή τηλεφωνία για τους συνδρομητές, να μπει νέο ειδικό τέλος 10% στους συνδρομητές της συνδρομητικής τηλεόρασης, καθώς και αύξηση στη φορολογία των τυχερών παιχνιδιών. Τα παραπάνω αποτελούν προτάσεις της ελληνικής πλευράς και η απόδοσή τους αναμένεται να ποσοτικοποιηθεί τις προσεχείς ημέρες. Στις προτάσεις περιλαμβάνεται και η αλλαγή φορολόγησης για τα αυτοκίνητα, κυρίως για τα πολυτελή και τα μεταχειρισμένα, και αυξήσεις στους ειδικούς φόρους στα καύσιμα, τον καπνό και τα ποτά.

Για τον ΕΝΦΙΑ ζητείται οι όποιες ελαφρύνσεις προκύπτουν από την αλλαγή των αντικειμενικών αξιών να αντισταθμιστούν με αλλαγές των συντελεστών, ώστε το συνολικό ποσό που προϋπολογίζεται να είναι σταθερό.

Αναφορικά με την εφαρμογή του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος για όλους τους πολίτες, στα δύο κείμενα αναφέρεται ότι θα ξεκινήσει τον Ιούνιο του 2016 πιλοτικά σε 30 δήμους και θα ολοκληρωθεί τον Ιανουάριο του 2017. Με την εφαρμογή της συγκεκριμένης μεταρρύθμισης προβλέπεται η κατάργηση όλων των προνοιακών επιδομάτων.

Επτά φορολογικές κλίμακες

Εισόδημα     Ποσοστό  φορολόγησης    Ποσοστό μείωσης ελάφρυνσης    Εισφορά αλληλεγγύης    Συνολικό ποσοστό φορολόγησης
0-12,000    22%*    0%    0%    22%
12-20,000    22%    0%    1,5%    23,5%
20-30,000    29%    1%    3,0%    33%
30-40,000    35%    1%    5,0%    41%
40-65,000    41%    1%    5,0%    47%
65-200,000    41%    1%    8,0%    50%
>200,000    41%    0%    9,0%    50%

– Έκπτωση φόρου στα 1.800 ευρώ με αφορολόγητο στα 8.182

Προς πώληση «κόκκινα» και «πράσινα» δάνεια

Ιδιαίτερα σκληρή είναι η στάση του κουαρτέτου στα θέμα των δανείων που κατέχουν οι τράπεζες, τόσο των «κόκκινων» όσο και των εξυπηρετούμενων. Ζητούν «να επιτραπεί άμεσα και χωρίς περιορισμούς η πώληση των εξυπηρετούμενων και μη εξυπηρετούμενων δανείων με εξαίρεση τα στεγαστικά δάνεια που σχετίζονται με την πρώτη κατοικία και ανήκουν στις ευαίσθητες οικονομικά ομάδες». Δηλαδή δέχονται την εξαίρεση όσων δανείων ανήκουν στην κατηγορία που προστατεύεται από τον νόμο 4354 του 2015. Επίσης ζητείται από τις ελληνικές αρχές μέχρι το τέλος του 2016 να επαναξιολογήσουν την αποτελεσματικότητα του νομικού και θεσμικού πλαισίου του νόμου Κατσέλη.


Τα δύο προσύμφωνα – φωτιά
των δανειστών

Του Νίκου Ηλιάδη

Παρά την αισιοδοξία που εκπέμπει η κυβέρνηση για σύγκλιση με τους δανειστές και επικείμενη συμφωνία, τα έγγραφα, τα οποία έχει στη διάθεσή της η «ΜτΚ», αποκαλύπτουν ότι η απόσταση μεταξύ των δύο πλευρών είναι ακόμη ιδιαιτέρως σημαντική. Πρόκειται για τα δύο σχέδια προσυμφωνίας που κατατέθηκαν στην ελληνική πλευρά από τους ευρωπαίους εταίρους και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, με στόχο να συνυπογραφούν έως μεθαύριο Τρίτη.
Από τις τελικές προτάσεις των δανειστών προς την Αθήνα προκύπτει ότι το πακέτο των μέτρων που απαιτεί το κουαρτέτο, προκειμένου να επέλθει συμφωνία, είναι υπερβολικά βαρύ. Αναγνωρίζεται πρόοδος στις συζητήσεις, κυρίως στο ασφαλιστικό και στο φορολογικό, καθώς και σε άλλα διαδικαστικά θέματα (συγκρότηση ταμείου αποκρατικοποιήσεων), ωστόσο και σε αυτούς τους τομείς υπάρχουν ακόμη κρίσιμες εκκρεμότητες. Αντιθέτως παρατηρείται αγεφύρωτο χάσμα στο θέμα των κόκκινων δανείων, ενώ δυσκολίες προκύπτουν και από την επιμονή των δανειστών για την εδώ και τώρα εφαρμογή της εργαλειοθήκης του ΟΟΣΑ.

Κρίσιμες ημερομηνίες

Τέσσερις κρίσιμες ημερομηνίες περιλαμβάνει ο Απρίλιος όσον αφορά την έκβαση της δύσκολης διαπραγμάτευσης για την ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης. Η πρώτη είναι μεθαύριο Τρίτη. Η ελληνική πλευρά επιδιώκει την υπογραφή δύο προσυμφώνων, ένα με τους ευρωπαίους εταίρους και ένα με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, ώστε με αυτά σαν προίκα να ταξιδέψει στις ΗΠΑ, προκειμένου να επιδιώξει την έναρξη του διαλόγου για την ελάφρυνση του χρέους. Μετά την επιστροφή των επικεφαλής των δανειστών από τις Βρυξέλλες, από χθες ξεκίνησε ο τελικός γύρος αυτής της φάσης της διαπραγμάτευσης, με σκοπό να επιτευχθεί μια πρώτη συμφωνία έως την Τρίτη.

Η δεύτερη κρίσιμη ημερομηνία είναι το τέλος της προσεχούς εβδομάδας. Η ελληνική αντιπροσωπεία με τα δύο προσύμφωνα ανά χείρας θα ταξιδέψει την Πέμπτη στην Ουάσιγκτον για την εαρινή σύνοδο του ΔΝΤ, φιλοδοξώντας να πείσει τους εταίρους να ανοίξουν τη συζήτηση για το χρέος. Μεγάλο εμπόδιο είναι κυρίως οι ενστάσεις της Γερμανίας καθώς και άλλων κρατών-μελών που εμμένουν στις θέσεις τους, αφενός για την ανάγκη ενεργού συμμετοχής του ΔΝΤ στο νέο πρόγραμμα και αφετέρου για την απόρριψη κάθε συζήτησης περί κουρέματος του χρέους, επιμένοντας ότι η όποια συζήτηση επ’ αυτού θα αφορά άλλου είδους διευθετήσεις και θα γίνει μόνο μετά την υλοποίηση εκ μέρους της Αθήνας όλων των δεσμεύσεων που έχει αναλάβει.

Η τρίτη κρίσιμη ημερομηνία είναι η 22η Απριλίου, οπότε συνέρχεται σε τακτική συνεδρίαση το Eurogroup. Η κυβέρνηση φιλοδοξεί να κλείσει εκεί το θέμα της διαπραγμάτευσης, με συμφωνία επί των απαιτούμενων μέτρων, τα οποία θα έρθουν εν συνεχεία προς ψήφιση στην ελληνική Βουλή.
Αυτό αναμένεται να γίνει το αργότερο ως τα μέσα της Μεγάλης Εβδομάδας, 27 ή 28 Απριλίου, που είναι και η τελευταία κρίσιμη ημερομηνία για τον μήνα Απρίλιο.

Το ασφαλιστικό

– Στο ασφαλιστικό, πέρα από τις μεγάλες μειώσεις που θα υπάρξουν για όσους βγουν στη σύνταξη μετά την ψήφιση του νέου νόμου, προβλέπονται μεγάλες μειώσεις και στις καταβαλλόμενες συντάξεις, καθώς περικόπτονται ως και 40% οι επικουρικές. Είναι η υποχώρηση της ελληνικής πλευράς προκειμένου να μην υπάρξουν περικοπές και στις κύριες καταβαλλόμενες συντάξεις. Το ασφαλιστικό επρόκειτο να συζητηθεί εκ νέου στη χθεσινή συνάντηση των δανειστών με τον Γιώργο Κατρούγκαλο, καθώς, παρά τις κυβερνητικές εκτιμήσεις περί «μεγάλης σύγκλισης», οι διαφορές φαίνεται πως παραμένουν. Ειδικότερα, οι δανειστές επιμένουν να απορρίπτουν κάθε συζήτηση για αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών και ζητούν να κλείσει το φετινό προβλεπόμενο έλλειμμα του Ενιαίου Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης, ύψους 600-700 εκατ. ευρώ, αποκλειστικά με μειώσεις στις επικουρικές συντάξεις μέσω της άμεσης εφαρμογής της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος. Επίσης, δεν δέχονται να μην υπάρξει καμία περικοπή για το άθροισμα κύριας και επικουρικής σύνταξης που δεν ξεπερνά τα 1.400 ευρώ, ύψος στο οποίο έχει τοποθετήσει την «κόκκινη γραμμή» της η κυβέρνηση.

Διαφορές υπάρχουν και ως προς τα ποσοστά αναπλήρωσης των συντάξεων. Οι δανειστές φέρονται να αποδέχονται εν μέρει την πρόταση της Αθήνας, η οποία προβλέπει κλίμακα ποσοστών που ξεκινά από το 0,77% με 15 χρόνια ασφάλισης και καταλήγει στο 2% με πάνω από 39 χρόνια ασφάλισης. Σύμφωνα με κυβερνητική πηγή, συμφωνία υπάρχει μόνο για το κατώτατο ποσοστό αναπλήρωσης (0,77%) και για το ανώτατο (2%), ενώ αναζητείται λύση για τα ποσοστά αναπλήρωσης όλων των ενδιάμεσων ετών ασφάλισης (από το 16ο έως το 38ο). Αντιθέτως, φαίνεται να επιτεύχθηκε συμφωνία για το ύψος της εθνικής σύνταξης στα 384 ευρώ για 20 χρόνια ασφάλισης και στα 346 ευρώ για 15 χρόνια.

Το φορολογικό

– Στο φορολογικό η ελληνική πλευρά προτείνει από μόνη της σαρωτική επιβολή φόρων σε όλο το φάσμα της φορολογητέας ύλης, προκειμένου να αποφύγει άλλα δυσμενέστερα μέτρα. Οι δύο πλευρές φαίνεται να έχουν συγκλίνει στην κλίμακα φορολόγησης των μισθωτών και συνταξιούχων. Σύμφωνα με πληροφορίες, από τους νέους φορολογικούς συντελεστές προκύπτουν επιβαρύνσεις για όσους έχουν ετήσιο εισόδημα από 9.090 έως 27.000 ευρώ (8 έως και 176 ευρώ ετησίως). Αντιθέτως, προκύπτουν ελαφρύνσεις για όσους έχουν ετήσιο εισόδημα από 28.000 έως 44.000 ευρώ (34 έως 429 ευρώ) καθώς και για όσους έχουν ετήσιο εισόδημα από 51.000 έως και 58.000 ευρώ (4 έως 459 ευρώ).

Επιβαρύνσεις θα έχουν και όσοι μισθωτοί αποκτούν εισόδημα και από ελευθέριο επάγγελμα, καθώς τα εισοδήματά τους θα αθροίζονται και θα φορολογούνται με την κλίμακα των μισθωτών. Θα επιβαρυνθούν κυρίως όσοι θα έχουν αθροιστικά εισόδημα από μισθούς και μπλοκάκι άνω των 21.000 ευρώ.

Επιβαρύνσεις προκύπτουν και στο εισόδημα από ενοίκια, καθώς η νέα κλίμακα που προτείνεται προβλέπει: για εισόδημα έως 12.000 ευρώ ο συντελεστής αυξάνεται από το 11% στο 15%, από 12.001 έως 100.000 αυξάνεται από το 33% στο 35% και από 100.000 και πάνω θεσπίζεται νέος συντελεστής 45%.
Προβλέπεται επίσης καταιγίδα έμμεσων φόρων σχεδόν παντού. Στα καύσιμα (βενζίνη, υγραέριο, φυσικό αέριο κίνησης), στην κινητή τηλεφωνία, στα τέλη ταξινόμησης και κυκλοφορίας των ΙΧ, στη συνδρομητική τηλεόραση, στα ποτά και στα τσιγάρα, στις διανυκτερεύσεις στα ξενοδοχεία κ.ά. Σε εκκρεμότητα παραμένει το ύψος του αφορολόγητου ορίου, με την Αθήνα να επιδιώκει όριο άνω των 9.000 ευρώ και τους δανειστές να ζητούν 7.000-8.000.

Χάσμα στα κόκκινα δάνεια

Μεγαλύτερο αγκάθι στη διαπραγμάτευση αποτελεί η διαχείριση των κόκκινων δανείων. Οι δανειστές φαίνονται αμετακίνητοι στην απαίτησή τους για πώληση «εδώ και τώρα» όλων των μη εξυπηρετούμενων δανείων, ακόμη και αυτών τα οποία συνδέονται με την πρώτη κατοικία. Δέχονται μόνο την εξαίρεση μιας μικρής κατηγορίας κοινωνικά ευπαθών ομάδων, εξαίρεση η οποία όμως θα ισχύσει ως το τέλος του 2016. Επιπλέον, πιέζουν στα προς πώληση δάνεια προς τις εταιρείες να ενταχθούν και ορισμένα από τα εξυπηρετούμενα. Στον αντίποδα η κυβέρνηση προσπαθεί να διασώσει τα δάνεια που συνδέονται με την πρώτη κατοικία και αρνείται να συναινέσει στην πώληση των εξυπηρετούμενων δανείων.
 

Για να δείτε τις προτάσεις του ΔΝΤ πατήστε εδώ

Για να δείτε τις προτάσεις των ευρωπαϊκών θεσμών πατήστε εδώ

 

μνημ


Δημοσιεύτηκε στη «Μακεδονία» την Κυριακή 10 Απριλίου 2016

makthes.gr